Ferie uden stress - en drøm for de fleste

Stress og ferie

Tredje afsnit: Ferie uden stress

Vi fortsætter vores føljeton om stress i ferien, og hvordan du kan få en ferie uden stress. I første afsnit kiggede vi nærmere på årsagerne til stress, og andet afsnit handlede om hvordan ferien i sig selv faktisk kan forstærke din stresstilstand.

I sommerens sidst afsnit om ferierelateret stress ser vi nærmere på forebyggelse af stress. Hvor vi i forrige afsnit dykkede ned i hovedårsagerne til, at ferie kan forårsage stress, vil vi i denne omgang give dig nogle nyttige værktøjer til at komme katastrofen i forkøbet. Der er mange faktorer, du selv er herre over – kost, alkoholindtag, planlægning og forventningsafstemning er hjørnestenene i en fornuftig strategi til at undgå stress i sommerferien. Læs med her, og bliv klogere på hvorfor.


Til at begynde med er det vigtigt at opsummere konklusionen af de første to afsnit: Hvis du til daglig lever med stress, kan en ferie ikke alene rette op på din tilstand. Det er vigtigt, at du kommer i behandling, hvis du vil undgå, at ferien fungerer som en katalysator for en yderligere forværring af din tilstand.

Når dét så er sagt, kan nedenstående råd hjælpe dig, der gerne vil undgå, at ferien udvikler sig til et energidrænende stressinferno, som nærmest vil få dig til at ønske dig tilbage til hverdagens arbejdsliv.

Kost og alkoholforbrug

Selvom vi lever sundt til daglig, har vi i ferien en tendens til at fylde os med alt muligt, som vi aldrig ville drømme om at røre i hverdagene. Her er det vigtigt at tænke på, at sangria ikke giver færre tømmermænd af, at du drikker det på Cap Verde – at hvidt brød stadig kan belaste fordøjelsen, selvom du indtager det i Nice – og at cigaretter ikke bliver sundere af, at du ryger dem i Las Vegas.

I det hele taget har vi det med at glemme, at kroppen stadig belastes af usund kost, rygning og alkohol, når vi er på ferie – vi skal jo nyde det! Men det er et faktum, at når kroppen spidsbelastes, går det ud over hjernen og nervesystemet, som reagere på fysisk stress såvel som på psykisk. Derfor er det vigtigt, at selvom du føler, at nu kan du koble ud og slippe tøjlerne, bør du samtidig tænke på ikke at spidsbelaste dit system.

Ryg og drik med måde, sørg for at få en balanceret kost med masser af grønt, magert kød og sundt fedt – så gør du dig selv en stor tjeneste ved at udrense din krop for de giftstoffer, som forårsager inflammation af nervesystemet og dermed er medvirkende årsag til stress.

Ferie uden stress

Intet her i verden er perfekt – heller ikke ferie. En ferie uden stress begynder der hvor du kan slippe tøjlerne. Slap af og nyd de små øjeblikke istedet for at planlægge alt ned til mindste detalje.

Planlægning af ferie uden stress

Der er flere aspekter i god ferieplanlægning, når du ønsker en ferie uden stress. Nummer eet: Drop planlægning af hvert eneste ledigt minut i ferien. Planlæg i store, generelle linier istedet, og vær realistisk:

Det er ikke en katastrofe, hvis vi ikke både når i Tivoli og på Bakken, og det kan godt lade sig gøre at være i sommerhuset i mindre end otte dage. Sæt dage af, hvor der absolut ingenting er på programmet. Der er intet forgjort i at hænge ud derhjemme i nattøj en hel dag og ikke få udrettet andet end at få set en halv sæson af Bloodline og shoppet tøj på Zalando fra iPad’en imens.

Visse ting er selvfølgelig gode at planlægge: Skal du til udlandet, er det en fordel at have tjekket, om familiens pas alle er gyldige, og om der er bestilt blå sygesikringskort, lang tid i forvejen. Og hvis du skal ud på en lang flyvetur mod øst eller vest, bør du være opmærksom på jet lag, som sagtens kan gå hen og blive en stressfaktor – men også her kan man planlægge sig ud af det. Videnskabsfolk og andre, der flyver ofte og langt, har især een velafprøvet strategi til forebyggelse af jet lag: Skal du østpå, bør du forberede dig i tre-fire dage op til rejsen ved at gå en time tidligere i seng hver aften og tilsvarende stå en time tidligere op – og vice versa hvis du flyver vestpå.

Forventningsafstemning

Vi er nu kommet til måske det allervigtigste, når det handler om at bevare de positive ferievibrationer for en ferie uden stress: Forventningerne til ferien.

Først skal du acceptere, at det slet ikke er sikkert, at din ferie kan leve op til dine egne forventninger. Det kan sagtens risikere at øse ned 90% af tiden i sommerhuset, og alle er måske ikke lige begejstrede for din barndoms Ludo-spil, men vil hellere sidde hver for sig med deres iPads. Du synes måske det er vældig romantisk at opleve La Sagrada Familia med manden, men han vil i virkeligheden hellere se Camp Nou og er derfor ikke helt tilstedeværende. Og familiebesøget blev måske ikke så hyggeligt, som det var i dine barndomsminder.

Dernæst skal du snakke med eventuel partner – og børnene, hvis de er store nok – om hvad de i virkeligheden har af ønsker og forventninger til ferien, så deres forventninger ikke blot eksisterer som fantomer inde i dit hovede. Måske har du en forvrænget opfattelse af hvad andre forventer af ferien og af dig som planlægger. Dette er ikke sundt, hverken i arbejdslivet eller i ferien – og derfor er det vigtigt at få jordforbindelsen inden du giver los for ferielivet og alt hvad der følger med.

Comments

comments

Bloggen

Undgå julestress - skru ned for forventningerne
Har du stress, kan alkohol gøre dig mere syg
Hvorfor bliver jeg deprimeret af alkohol?

Tilmeld nyhedsbrev